envetenochvetgirig.blogg.se

Träning, hälsa, matlagning, natur och kultur - allt som fyller livet med glädje, mening och positiv energi!

Smaskig sallad :)

Kategori: Allmänt, Mat, Träning

Efter en härlig pw i stormvindar (pw:n var härlig - inte blåsten *brrr*) som slutade på 3,32 km på 30 min, hämtade jag yngsta sonen i skolan och sedan bar det av till tandläkaren med honom. På vägen hem sedan stannade vi till på Netto och kompletteringshandlade lite till middagen.
 
Sonen var sugen på pastasallad, så det fick det bli! Vi hjälptes åt att fixa ihop salladen och den innehöll pastaskruvar, isbergssallad, gurka, körsbärstomater, röd Palermo paprika, majs, ananas och strimlad rökt skinka. Riktigt gott blev det, så jag, yngsta sonen och min dotter har ätit oss mätta nu.
 
Det blev så mycket att det gott och väl räcker till morgondagen också :)
 
Jag valde att smaksätta salladen med lite italiensk salladskrydda och sesamfrön.

KOMMENTARER:

  • Mizca säger:
    2014-03-18 | 10:02:46
    Bloggadress: http://www.mizca.se

    Oh my så gott det ser ut :) älskar sallader sådär... Speciellt på sommaren när det är varmt ute, en tallrik med härlig sallad liksom - inget varmt..

    Svar: Håller med! Fördelen med just sallader är ju att man kan variera dem i all oändlighet :)
    Heléna

  • Mizca säger:
    2014-03-18 | 13:07:35
    Bloggadress: http://www.mizca.se

    Svar: Precis, vill man ha lite matigare lägger man bara till pasta men en lättare kan man ju utesluta det.
    Vad har du i en favoritsallad?

    Svar: En riktig favorit är gjord av romansallad, gurka, körsbärstomater, röd paprika, rödlök, majs och tonfisk i vatten. Till det kokar jag ett ägg som jag skivar upp och äter tillsammans med salladen :) Jag gör oftast sallader utan pasta, men sonen ville att vi skulle ha det. Ibland tar jag bulgur till salladen - gott det också :)
    Heléna

  • Mizca säger:
    2014-03-18 | 13:42:42
    Bloggadress: http://www.mizca.se

    Svar: Lite som jag vill ha då, fast jag tar gärna pasta för att få det lite matigare. Skinka istället för tonfisk.
    Och ibland lite fetaost eller nåt =)

    Svar: Ja fetaost är underbart gott i sallader :) Skulle kunna frossa i mig ett helt paket bara si så där rakt upp och ner bara för att det är gott :) Favoriten är Zeta Fetaost i havssalt :)
    Heléna

  • Mizca säger:
    2014-03-18 | 13:48:22
    Bloggadress: http://www.mizca.se

    Svar: Men åh, det lät ju riktigt gott, i havssalt. Måste jag leta upp ...
    Har börjat tycka om mozarella också även om det inte direkt smakar nånting är det gott med skiven tomat och mozarellasallad - som förrätt =)

    Svar: Jag är fortfarande på introduktionsstadiet när det gäller mozarella. När man äter ute på restaurang och de har det i maten så är det helt okej, men de gånger jag har använt det hemma så får jag inte riktigt till det. Kanske ska testa lite olika märken och recept för att få till det ordentligt :)
    Heléna

  • Mizca säger:
    2014-03-18 | 14:18:19
    Bloggadress: http://www.mizca.se

    Ja, man får nog göra det. Testa sig fram lite grann, sen tror jag det upphöjer smaken med lite olika oljor/dressingar på =)

    Svar: Ja det går nog åt eftersom mozarellan i sig inte smakar så mycket :)
    Heléna

  • Mizca säger:
    2014-03-18 | 14:29:13
    Bloggadress: http://www.mizca.se

    Nej precis.. därför är det rätt konstigt att folk tycker så mkt om det .. jag tar gärna mozarella när jag är ute på restaurang och så men de smakar ju inget så hade ju vart bättre med fetaost =)

    Svar: Absolut! Fetaost är helt oslagbart :)
    Heléna

Kommentera inlägget här: